Rola benefitów i wszelkich pozapłacowych form wynagrodzenia jest obecnie bardzo istotna. Kandydaci często przed podjęciem decyzji o udziale w procesie rekrutacji pytają właśnie o to, jakie benefity oferuje przyszły pracodawca.  Jeśli potencjalny pracodawca nie oferuje prywatnej opieki medycznej, karty Multisport czy też szkoleń lub elastycznego czasu pracy – nie decydują się na udział w rekrutacji. Są to takie benefity, z których obecni pracownicy nie chcą rezygnować i które mają duże znaczenie w ich życiu.

Co jest ważne w skutecznym używaniu benefitów w celu zatrzymania w firmie talentów?
Z pewnością trzeba pracownikom zaproponować takie benefity, które zapewniają pracownikowi lepszy komfort życia. Wspomniana już opieka medyczna jest tutaj numerem jeden. Pracownik chce móc korzystać z usług specjalistów, potrzebnych badań czy też możliwości szybkiej wizyty w sytuacji choroby. Publiczna opieka medyczna w Polsce ma wiele problemów, dlatego też jest to benefit, do którego pracownicy szybko się przyzwyczajają. To, że mogą pójść ze swoimi problemami zdrowotnymi do lekarza specjalisty, bez konieczności długiego czekania w kolejce lub konieczności poniesienia wysokich kosztów prywatnej wizyty jest dla nich priorytetem.

Ważne jest także personalizowanie oferty benefitów. Co innego jest cenne dla pracowników, którzy spędzają cały dzień przed komputerem (np. programiści), a co innego dla osób będących w ciągłych rozjazdach (np. przedstawiciele handlowi). Dany benefit może być nieprzydatny jednej grupie, a stanowić olbrzymią wartość dodaną dla innej (np. młode matki, rodzice). Poznanie oczekiwań pracowników, rozpoznanie kto jest naszym beneficjentem jest tutaj kluczowe w odpowiednim zastosowaniu rozwiązań wynagrodzenia pozapłacowego.

Kolejnym ważnym aspektem benefitów jest to, aby umożliwiały one rozwój. Dostęp do wiedzy, możliwość nabywania nowych kompetencji, poznawania nowych narzędzi jest zarówno cennym elementem wzbudzającym zaangażowanie pracowników, jak i z perspektywy długofalowej – pozwala na rozwój całej organizacji.