Świadomość pracodawców w Polsce w ostatnich latach zdecydowanie wzrosła. Fakt konieczności zadbania o to, aby pracownicy chcieli pracować w naszej firmie – to już oczywistość. Większości firm nie trzeba przekonywać, że zadowolony pracownik to pracownik bardziej wydajny, lojalny, a do tego będący wizytówką firmy. W dodatku w obecnych czasach osoby wysoko wykwalifikowane trudno jest zastąpić innymi, z rynku, a do tego koszty rekrutacji i zatrudnienia nowej osoby często znacznie przewyższają koszty, które poniesiemy, aby zapewnić satysfakcję pracownikom, których już mamy w firmie.

Co robić, aby pracownicy chcieli pracować w naszej firmie?

Łatwo jest powiedzieć „dbać o nich”. Ale co to oznacza w praktyce i w codziennym funkcjonowaniu firmy? Potrzebne są tutaj zarówno rozwiązania „systemowe”, które pozwolą dbać o pewną kulturę i podejście do pracowników w całej organizacji, jak i rozwiązania dobierane indywidualnie pod danego pracownika.

Rozwiązaniami systemowymi są m.in. systemy premiowe, benefity, kultura organizacyjna związana z pokazywaniem sukcesów. 

Co jest jeszcze ważne dla pracowników?

Poczucie sprawczości – ważne, aby pracownik wiedział co ma być efektem jego pracy, na co wpływa ten efekt oraz aby czuł, że ma wpływ na to, w jaki sposób osiągnie założone cele.
Ważne jest także docenianie i nagradzanie pracowników. System premiowy to jedno, jednak równie istotne jest, aby przełożony dostrzegał sukcesy pracowników, chwalił ich, podchodził indywidualnie do każdej z osób.
Istotnym elementem jest również stawianie wyzwań i wspieranie rozwoju pracownika. Jest to aspekt szczególnie istotny w przypadku pracowników, ocenianych jako „najlepsi”. Takie osoby potrzebują czuć, że się rozwijają. Szkolenia, nowe zadania, udział w projektach – to dla nich nieodłączny element pracy, dzięki któremu uzyskują satysfakcję. Dlatego zapewnienie im tego jest koniecznością, aby chcieli pozostać w firmie przez lata.